Change and Opportunity: The influence of law modifications on Dance Talented Class in Taiwan compulsory education

The researcher graduated from a dance talented program under Taiwan’s compulsory education system and has been a practicing high school teacher since graduation. On 23 October 2009, the Special Education Act was revised during the third reading procedure in the Legislative Yuan. According to the Act, compulsory education for the talented will become regular education. Currently, according to the Arts Education Act, the dance talented program gathers all dance students in one class, unlike past practices; however, the teaching environment and situation are not the same as they were in the past. Through analyses of dance talented classes, the Special Education Act and the Arts Education Act, this research will firstly divide the dance talented program’s history within compulsory education into four stages: foundation stage (1979–1983), the Special Education Act stage (1984–2008), the Arts Education Act stage (1997–), and revision of the Special Education Act stage (October 2009). Secondly, the researcher will give a detailed analysis of the orientation of dance classes, entrance exams, qualified teachers, and curriculum and evaluation mechanisms to deliver the dance talented program’s issues, such as budget preparation, creation of classes, selection and identification processes, curriculum design and implementation. The confusion caused by two different laws—the Special Education Act and the Arts Education Act—will also be discussed. Finally, some specific suggestions will be delivered with references from three aspects: policy, legislation, and schools.

L’auteur, chercheur, a obtenu un diplôme dans un programme destiné aux danseurs de talent dans le cadre de l’enseignement obligatoire à Taiwan et a enseigné en lycée depuis. Le 23 octobre 2009, le Special Education Act, la loi sur les enseignements particuliers, a été amendé en troisième lecture au Parlement. Selon cette loi, les programmes spécifiques en direction des jeunes talents menés dans le cadre de l’enseignement obligatoire feront dorénavant partie de l’enseignement ordinaire. Désormais, d’après la loi sur l’enseignement artistique, le programme de danse pour les jeunes talents mêle tous les élèves des cours de danse en une seule classe, contrairement à ce qui se faisait par le passé. Mais la situation et le contexte de l’enseignement ont changé. À partir de l’étude des classes de danse pour jeunes talents, de la loi sur les enseignements particuliers et de la loi sur l’enseignement artistique, ce travail de recherche se donne pour but premier de diviser l’histoire des programmes de danse pour jeunes talents dans le cadre de l’enseignement obligatoire  en quatre périodes : la période de fondation (1979-1983), la période de la loi sur les enseignements particuliers (1984-2008), la période de la loi sur les enseignements artistiques (1994 à aujourd’hui) et enfin la période ouverte par la loi amendée sur les enseignements particuliers (octobre 2009). Dans un deuxième temps, le chercheur analysera plus en détail l’orientation des classes de danse – examens d’entrée, qualification des enseignants, programmes et mécanismes d’évaluation pour poser la question des programmes de danse pour les jeunes talents – préparation des budgets, ouvertures de classes, repérage et sélection des élèves, conception et mise en œuvre des programmes. On évoquera aussi les confusions qui résultent de l’existence de deux lois différentes : la loi sur les enseignements particuliers et celle sur les enseignements artistiques. Enfin, seront faites des suggestions particulières sur trois aspects : politique, législation et enseignement dans les écoles.

Chiao-Yun, Chien

 

Joomla templates by a4joomla